Waarom is rauwe vis gezond?

We kennen allemaal gerechten waarin rauwe vis verwerkt zit. Dit betekent in principe dat je rauwe vis op een veilige manier kunt eten zonder hiervan ziek te worden, maar daarbij horen wel enkele voorwaarden. Zo moet het vers bereid zijn en dien je dit ook snel op te eten en niet te lang te bewaren. Daarnaast moet de vis altijd koud bewaard zijn, want net te warm kan al zorgen voor bacteriën die je erg ziek maken. Gelukkig biedt rauwe vis ook een heleboel voordelen.

Vis gerechten en nadelen

Als je denkt aan rauwe vis kan worden gedacht aan sushi, wat de laatste jaren steeds populairder geworden is, maar ook sashimi of poke. Je ziet rauwe vis in veel werelddelen terugkomen en zo ook in Nederland waar je het in vele restaurants op de kaart ziet staan.

Het is, helaas, mogelijk om infecties te krijgen van rauwe vis. Denk aan een parasiet die je ziek maakt. Een parasiet is een levend organisme dat symptomen als diarree of misselijkheid kan veroorzaken. Ook op lange termijn kunnen ze zorgen voor ernstige symptomen en klachten die mogelijk blijvend zijn. Daarnaast kan de parasiet ook door besmet drinkwater of niet goed gekookt voedsel worden doorgegeven, waarbij dus ook vis hoort. Echter: wanneer je kiest voor een betrouwbaar restaurant, zorgen zij dat het risico hiertoe zwaar beperkt wordt.

Er zijn diverse parasitatire ziekten, waaronder leverbot, leverwormen, lintwormen en meer. Het belangrijkste is altijd om ervoor te zorgen dat het voedsel op de juiste manier bereid is en vooral niet te warm is bewaard. Wanneer je van plan bent rauwe vis te eten in een restaurant, doe je er goed aan toch eens wat reviews online te bekijken.

Al met al kan je in elk geval zeggen dat je goed moet uitkijken wanneer je kiest voor het eten van rauwe zalm of andere vis. Er loert altijd het gevaar van een mogelijke infectie, maar er hangen natuurlijk ook voordelen aan!

Rauwe vis voordelen

Je kan rauwe zalm prima eten en zelfs in de supermarkt kopen. Doordat er niet gekozen wordt voor het bakken van de zalm, komen er ook geen schadelijke stoffen in die tijdens het koken kunnen ontstaan. Daarbij komt ook dat in rauwe vis meer gezonde stoffen zitten dan wanneer het gerookt of gebakken wordt. Denk hierbij aan de omega 3-vetzuren, wat voor velen ook de reden is om vis te eten. De meeste vis kunt u lokaal bij de viswinkel krijgen maar tegenwoordig is het bestellen van vis ook online erg goed te doen. Door het rauw te eten krijg je hiervan dus nog meer binnen. Deze stoffen zorgen daarnaast ook nog eens voor een lagere bloeddruk. Daarbij kan je ook zelf kiezen voor duurzaam, want je kan zalm op twee verschillende manieren vangen. Daarbij gaat het om een kweekvijver of de natuur. Het is hierin maar net wat jouw voorkeur heeft en wat je mogelijkheden zijn.

Wist je daarnaast dat zalm heel goed is voor het hartritme? Hij zorgt ervoor dat dit ritme goed blijft en wie wil er nu geen gezond hart? Daarbij komt ook dat je cholesterol verlaagd wordt dankzij zalm en dat de kans op een hartstilstand verkleind wordt. Niet te vergeten: door het eten van zalm is de kans op dementie kleiner, en dat willen we natuurlijk allemaal, gezond oud worden. Het bevat een stof die ervoor zorgt dat een onsteking sneller weg kan gaan en dat kan tevens de verklaring zijn waarom het helpt tegen dementie.

Dan is er nog depressie. Onze mentale gesteldheid is ook niet onbelangrijk, en gelukkig heeft de zalm een positief effect bij depressie. Er is uit onderzoek nog niet gebleken hoe dit precies in zijn werk gaat.

Tot slot help je je bloedvaten een handje, omdat als je minstens twee keer per week kiest voor vette vis zoals zalm, je maar liefst 40% minder kans hebt op een herseninfarct.

Je kan dus al met al in elk geval stellen dat zalm ontzettend gezond is. Het is dan ook niet vreemd dat je het in zoveel restaurants op de kaart ziet staan, want het is niet alleen gezond, maar ook ontzettend lekker. Mocht je niet houden van een heel stuk zalm, dan zijn er nog zat alternatieven. Stukjes zalm door de pasta of sushi waarin je ook kan afwisselen met wat hierin zit. Je kan dan kiezen voor enkele stukken met zalm en verder met bijvoorbeeld avocado.

Het eten van zalm brengt dus nog wel risico’s met zich mee. Het advies hierin is dus altijd goed op te letten of de zalm goed gekoeld geweest is. Mocht je hierop geen invloed hebben, zoals in een restaurant, check dan online gewoon even de reviews. Zo kan jij heerlijk genieten van een hapje rauwe zalm zonder bang te moeten zijn voor de soorten wormen die het gevolg kunnen zijn van niet goed bewaarde zalm.

Tot slot: je kan jouw stukje zalm ook gewoon in de supermarkt halen, dus je hoeft er natuurlijk niet echt voor uit eten te gaan. Er zijn genoeg recepten om de zalm dan lekker te maken met bepaalde kruiden bijvoorbeeld, maar je kan natuurlijk ook altijd eens zelf sushi proberen te maken, wat ook echt een aanrader is!