Stevia vs suiker

stevia vs suikerGrote kans dat je al eens te maken hebt gehad met zoetstoffen in producten. Zoals de naam al zegt, zorgen zij voor een zoete smaak, terwijl er dan geen suiker meer in het product zit. Dit klinkt ideaal, want suikers zijn ongezond en maken dik, dus die lopen we liever mis. Wel lastig, want de zoete smaak is nu juist wat frisdrank bijvoorbeeld zo lekker maakt. Er zijn vele alternatieven, zoals aspartaam, maar ook stevia. In dit artikel lees je hoe het eigenlijk zit met stevia. Is dit een gezond alternatief, of is het iets dat je net zo goed moet vermijden als suiker? En in wat voor producten vind je stevia eigenlijk? Waar komt stevia vandaan? Genoeg vragen om te beantwoorden dus!

Als alternatief

Je ziet vooral dat ze bij stevia aangeven dat het een product is uit de natuur, waarmee het lijkt alsof het niet ongezond, maar zelfs gezond is. Hoe ideaal zou het zijn dat onze frisdrank tegenwoordig zelfs gezond zou zijn? Bovendien bevat stevia vrijwel geen calorieën en zorgt het wel voor een goede smaak. Het is alleen de vraag of dit wel allemaal klopt. Stevia komt van een blad dat inderdaad groeit in de natuur en het gaat hier om een meerjarige plant. Ze zijn vooral te vinden in Zuid- en centraal Amerika zoals Paraguay. Het is zelfs zo dat de bewoners daar al vele eeuwen stevia gebruiken als zoetmiddel, terwijl we het in Nederland misschien pas enkele jaren echt zien terugkomen. Ook gebruiken ze het daar voor medicinale drankjes en daarbij nog in kruidenextracten. Echter: dat is stevia en dat is niet hetzelfde als de zoetstof die ze uit stevia halen. Je hebt dus het extract uit de plant, maar ook het blad van de plant zelf. Wat je in Nederland vooral zult zien, is dat het gaat om een product dat gezoet is dankzij het extract dat in de plant stevia zit. Het is dus niet gewoon gezoet met de plant zelf, maar met het extract eruit. Maakt dit uit? Jep!

En dat is helaas een tegenvaller. Zo zie je ook dat cocaïne gemaakt wordt van de bladeren, terwijl de bladeren zelf niet zorgen voor de high die je van de cocaïne krijgt. Het is dus simpelweg iets heel anders. Bij de bladeren, de cocabladeren, heb je veel meer opties: je kunt erop kauwen met vele gevolgen. Je ademhaling verbetert, je glucose wordt gereguleerd en meer. Allerlei gezonde bijkomsten dus. Daarnaast hebben de bladeren ook allerlei goede stoffen in zich, zoals ijzer, kalk en vitamines. We kunnen met zekerheid zeggen dat cocaïne niet gezond is, terwijl het blad waar het vandaan komt, dat dus wél is. Met stevia is dat dus niet perse anders.

Het extract dat ze uit stevia halen wordt ook wel stevioglycosiden genoemd, wat je ook weleens ziet onder de naam E960. Zo heb je toch een heel ander product dan stevia zelf, en dat is waar mensen vaak en snel de fout ingaan. De verwarring is begrijpelijk, want zoals je ziet is er best wat uitleg nodig om duidelijk te maken dat het niet om hetzelfde product gaat.

Bij de Europese veiligheidsdienst voor voedsel geven ze aan dat je 4 milligram voor elke kilo aan lichaamsgewicht mag hebben. Om duidelijk te maken hoe het werkt, maken we een rekensom die je later terugziet komen. In elk geval belangrijk om te weten dat je normaliter niet 4 kilo in een week zult afvallen, maar ongeveer een halve tot een kilo per week. Onthoud ook dat nog even.

Grote kans dat je ook weleens gehoord hebt van aspartaam, ook wel bekend als E951. Ook dit is een zoetstof die gebruikt wordt in producten als cola om het zoet te maken zonder dat er nog suiker nodig is. Het heeft een slechte naam omdat het kankerverwekkend zou zijn en nog veel meer nadelen zou hebben. Dat is een van de redenen dat er gekeken werd naar een alternatief, zoals de stevioglycosiden. Van aspartaam mag je 40 milligram per kilo lichaamsgewicht, terwijl dit van stevia slechts 4 was. Zo zie je maar weer: deze glycosiden worden dus gezien als meer schadelijk dan aspartaam, en niet zo’n beetje ook: 10 keer schadelijker. Niet voor niets komt het advies om maar een bepaalde hoeveelheid binnen te krijgen.

Coca Cola geeft aan dat de stevia een natuurlijk oorsprong heeft en het lijkt daarmee alsof zij stevia promoten en doen alsof het een gezond product is. Wel moet er niet worden vergeten: het gaat dus niet om de steviaplant zelf, maar om de glycosiden ervan. Wist je dat ze bovendien niet alleen dit gebruiken, maar daarnaast alsnog suiker? Zo heb je beide producten en ben je eigenlijk dubbel ongezond bezig! Er wordt dus gedaan alsof je aan de ene kant gezonder bent omdat je minder suiker binnekrijgt, en aan de andere kant gezonder bezig bent omdat je nu stevia binnenkrijgt, wat niet het geval blijkt te zijn. Het gaat om de glycosiden, niet om de stevia zelf.

Daarnaast is het zo dat de glycosiden een bepaalde nasmaak hebben die men ook wel ervaart als bitter, terwijl dat bij gewone suiker natuurlijk helemaal niet het geval is. Daar heb je ook meteen de reden dat Coca Cola ervoor zorgde dat er ook nog wat suiker toegevoegd werd, omdat niemand nu eenmaal bittere cola wil drinken. Zo blijft het toch lekker zoet.

Al met al kan je dus een heleboel vinden en zeggen over stevia. Het komt erop neer dat de steviaplant een goede is die ook gebruikt kan worden voor van alles en nog wat. De plant zelf is zeker niet schadelijk, maar het product dat ze eruit halen is niet gezond te noemen. De glycociden die ze uit de plant halen worden vaak maar klein vermeld op verpakkingen waarbij groot aan de voorkant staat dat er stevia in zit. Mensen zijn nu eenmaal snel overtuigd en dat zorgt ervoor dat dit product massaal over de toonbanken vliegt. Er is geen realisatie dat het niet gaat om een gezond product, maar omdat mensen snel denken dat het gaat om een plant uit de natuur, lijkt het allemaal wel prima te zijn. Je hebt natuurlijk alternatieven, zoals aspartaam, maar ook daarvan is de vraag in hoeverre je daar goed aan doet. Het beste alternatief is gewoon kiezen voor een product dat zo min mogelijk suikers bevat. Vermijd dus in elk geval alle zoetstoffen, want daar wordt het allemaal niet beter van. Aspartaam en de stevioglycocyden zijn producten die we beter kunnen verbannen uit de supermarkt, maar het is een kwestie van tijd tot dit ook echt zal gebeuren.

Aan jou de keus om te gaan voor een product dat niet zo schadelijk is. Probeer dus vooral zoveel mogelijk water te drinken en kies in de supermarkt niet te snel voor een light product, want daarin vind je dit soort dingen vaak terug. Liever een frisdrankje dat dan niet teveel suikers heeft, maar ook zeker geen zoetstoffen. Wellicht een lastige opgave, maar een verandering van levensstijl is dat altijd. Het is ook gewoon even wennen zonder het zoete, maar het leven wordt er zeker niet slechter van. Denk er trouwens ook aan dat het geregeld ook door voeding zit, dus niet alleen door drankjes. Lees de verpakking dus altijd even door, ook bij de E-nummers, om te voorkomen dat jij straks alsnog allerlei producten binnenkrijgt die je liever niet in je lichaam wilt stoppen.