Speltbrood voordelen

BroodDat brood een dikmaker is, wordt al een lange tijd gezegd. Toch kiezen we er in Nederland vaak voor om vooral in de ochtend te ontbijten met een broodje. Een boterham met hagelslag, meer Hollands kan je het niet hebben. Aan de andere kant zien we ook regelmatig mensen die besluiten een switch te maken, mede omdat brood een dikmaker zou zijn en we genoeg koolhydraten binnenkrijgen. Brood zit vol met koolhydraten, en die worden gezien als de dikmakers. Dit dieet is niet voor iedereen weggelegd, maar dat is natuurlijk geen probleem. Er zijn zat alternatieven als je kijkt naar diëten. Het niet eten van brood is bovendien soms nogal onpraktisch. Elke dag iets anders mee naar je werk? Een broodje smeren en in je broodtrommel doen is zo gedaan en is bovendien ook nog eens goedkoop. Dan is er ook de vraag of het niet gezonder is dan steeds afhaalmaaltijden, ook al lijken sommige hiervan nog zo gezond. Niet te vergeten de bezoekjes aan de kantine om toch even snel een lekker (ongezond) broodje te kopen: dan kon je toch maar beter je eigen broodjes mee hebben.

Wat is speltbrood?

Een veelgenoemd alternatief is speltbrood. Speltbrood bestaat al lange tijd en wordt gezien als een alternatief voor het tarwebrood dat we normaal gesproken kiezen. Wist je dat dit soort brood maar liefst meer dan 9000 jaar bestaat? Terwijl er zo vaak gedacht wordt dat speltbrood een nieuwe hype is, maar daar is dus niets van waar.

Je leest veel over speltbrood, de ene keer positief en de andere keer negatief. Sowieso is er altijd een ding dat telt, namelijk of jouw lichaam op een goede manier reageert. Niet iedereen is hetzelfde, en niet elk lichaam zal hetzelfde tolereren. Het is dus hoe dan ook een kwestie van proberen, net als met andere soorten brood. Zo heb je ook bijvoorbeeld maïsbrood of andere soorten brood waarop je anders kan reageren. Wat je wellicht al eens gelezen hebt over speltbrood, is dat het vooral erg gezond is. Het zou mogelijk zelfs ziektes genezen en gezien worden als superfood, maar daar mag je best je vraagtekens bij hebben. Ook wordt er gezegd dat er veel minder calorieën in zitten, maar dit blijkt ook niet het geval te zijn. Qua calorieën maakt het dus niet uit welk soort brood je kiest.

Een ander vooroordeel is dat spelt gezonder is en je minder snel dik maakt, omdat je meer langzame koolhydraten eet. Een goed punt, zou je zeggen, maar helaas klopt het niet. Het klopt overigens wel dat er langzame koolhydraten inzitten, maar dat is net zo als bij ieder ander brood. Dit betekent dat je er niets op vooruit gaat, wanneer je juist kiest voor speltbrood ten opzichte van gewoon brood. Bij een geleidelijke opname wordt overigens bedoeld dat het op een langzame manier opgenomen wordt, waardoor je een langere tijd verzadigd bent. Je zit dus niet in een keer vol en krijgt niet ineens weer honger, maar de koolhydraten worden langzaam opgenomen en op die manier duurt het ook langer voor je weer trek krijgt in iets anders. Je kan dus allerlei soorten brood kiezen mocht dit een punt zijn waarover je twijfelde, want in dat opzicht is speltbrood niet perse beter.

Wat de voordelen dan eigenlijk wel zijn? Je vergelijkt overigens voornamelijk met tarwebrood, dus dat is in elk geval goed om te weten. Je hebt een aantal punten die je, helaas, online dus amper terugziet. Het is sowieso niet zo dat tarwebrood beter is dan speltbrood. Het is sowieso lastig te zeggen, want niet ieder tarwebrood bevat dezelfde ingrediënten en wordt niet door dezelfde bakker gemaakt. Bij speltbrood kan er ook gebruik gemaakt worden van bloem of volkorenmeel, wat bij tarwebrood ook het geval is. Het is hoe dan ook aangeraden om van zowel tarwebrood als van speltbrood te kiezen voor een volkoren variant. Wat dan wel de voorsprong is die speltbrood heeft, is de remmende voorsprong. Er wordt al lange tijd onderzoek gedaan naar de tarwerassen, en dan met name die ook voor de landbouwers lekker goedkoop waren. Dit betekent dat hoe meer kilo’s gewas er per maand is, hoe beter het voor de boer is: logisch dus. Er wordt hard gewerkt om zoveel mogelijk uit een stukje land te halen. Het nadeel: tarwe heeft een stuk minder voedingsstoffen dan we eerder altijd hadden en dan dus in eerste instantie gedacht werd. Je hebt een stuk minder eiwitten, terwijl je aan de andere kant nog wel steeds de hoeveelheid calorieën hebt. Hoe aantrekkelijk is het dan nog om brood te blijven eten? Je eet namelijk een stuk minder goed eten en blijft daar minder vol van, maar aan de andere kant krijg je wel de calorieën binnen en zou je dus kunnen zeggen dat je meer brood moet eten om hetzelfde verzadigde gevoel te krijgen.

Het is daarom beter om te kiezen voor speltbrood. Het is namelijk beter dan tarwebrood omdat het niet de aandacht heeft van de veredelaars. Daarbij is het ook nog eens amper interessant te noemen voor de voedselgiganten. Je ziet het dus niet zo snel in elke supermarkt liggen, maar het is meer iets dat je zal kopen bij je bakker in het dorp of in de stad. Het zijn vooral de goede bakkers die zich richten op het speltbrood, die liefde hebben voor hun vak.

Dan is er ook nog eens niet gesproken over de smaak. Je kan namelijk absoluut merken dat speltbrood anders is dan het normale tarwebrood. De smaak is natuurlijk per bakker nog weer verschillend, dus de smaak uitleggen heeft amper zin. Wel kan er worden gesteld dat een groot deel van de mensen voorkeur heeft voor speltbrood, omdat hier simpelweg vaak meer smaak aan zit, maar ook een stuk minder droog is. Als er iets is dat vervelend is bij brood, dan is het wel een droog brood dat je amper weg krijgt. Zeker in de ochtend, wanneer je al niet op je best bent, heb je een zin in dat taaie droge brood. In dat geval biedt spelt een goede oplossing!

Als we nog eens een kijkje nemen naar de ingrediënten en de reden van het gezond zijn van speltbrood, kan er allereerst worden gedacht aan de hoeveelheid vitamine B3 die in dit brood zit. Daarnaast heb je ook meer mineralen, zoals magnesium en koper. Vooral koper is erg prettig, omdat dit in vrijwel geen ander voedingsmiddel zit. Hierdoor krijg je toch voldoende binnen. Nog iets wat niet onbelangrijk is, namelijk dat speltbrood minder phytaatzuur bevat dan het normale brood dat we kennen. Dit zuur is voor ons als mens helemaal niet gezond, want het zorgt ervoor dat parasieten en bacteriën van de plant afgaan. Iets wat je liever niet in je darmen wil krijgen dus, want dit kan zorgen voor vervelende klachten. Tot slot heeft speltbrood ook meer vezels. Wederom prettig, want we eten tegenwoordig steeds minder vezels, terwijl dit voor onze darmen heel belangrijk is. Het zorgt voor een goede stoelgang, en het kan vervelend klachten als buikpijn en obstipatie voorkomen. Heel makkelijk, want af en toe een plakje speltbrood kan al zorgen voor dit effect!

Al met al genoeg reden om in elk geval eens naar je lokale bakker te gaan om een speltbrood te proberen. Het biedt allerlei voordelen. Denk er wel aan dat speltbrood een stukje duurder is dan het tarwebrood, maar gezien de voordelen die eraan zitten, is het je geld hoe dan ook meer dan waard.